marți, 30 decembrie 2014

Weekend englezesc prin Transilvania (2014)

A TREIA DRUMEŢIE PRIN TRANSILVANIA ÎN ULTIMUL AN ŞI JUMĂTATE (5-7 decembrie)

Moş Nicolae ne-a adus în dar a doua excursie prin România din acest an cu noi în calitate de „ghizi turistici amatori”. În mare, am urmat o parte din traseul parcurs prin ţară la începutul verii împreună cu verişoara mea Lavinia şi prietenul ei newyorkez Brian. De această dată, „clienţi” ne-au fost: Liana – prietena noastră proaspăt întoarsă în ţară după 9 luni petrecute în China, Phil – amicul ei britanic venit pentru prima oară în Romania (şi aflat la finalul şederii sale de două săptămâni pe meleaguri mioritice) şi Gabi – sora Lianei.

Vineri dimineaţă, am lăsat în urmă un Bucureşti mohorât şi ploios, care nu mai văzuse soarele de mai mult de o lună de zile. Am ajuns în Sinaia, unde am oprit să ne dezmorţim niţel. Ne-am plimbat vreo oră prin „curtea” acoperită de zăpadă a Castelului Peleş (www.peles.ro) – reşedinţa de vară a regelui Carol I, construit între 1873-1914 şi inaugurat în 1883, probabil cel mai vizitat muzeu din România. Din cauza programului de vizitare (mai scurt pe perioada iernii) de la biserica săsească fortificată din Prejmer (până la ora 15) şi de la Castelul Bran (ultima intrare la 16) – cele două obiective de pe agenda zilei –, oaspeţii  noştri decid să amâne vizitarea Peleşului pentru viitoarea excursie a lui Phil în România. Care va avea loc probabil vara, dacă ne gândim de câte ori a auzit Phil refrenul „să vezi vara cum arată aici” sau „dacă ai fi venit pe timpul verii…”. Un pic mai încolo de castel, printre crengile desfrunzite şi ninse ale copacilor, se iţeşte silueta Pelişorului, reşedinţa de vară a cuplului regal Ferdinand şi Maria şi decorat de însăşi Regina Maria. Din cauza norilor groşi şi joşi, nu vedem niciun pic din munţii ce străjuiesc Valea Prahovei.

Dincolo de Predeal, apariţia soarelui ne înseninează ziua şi ne fac şi mai veseli decât eram. Ne grăbim spre biserica evanghelică din Prejmer, la care ajungem pe la 14:30. Evident, suntem singurii turişti la ora aceea, cu 30 de minute înainte de finalul programului de vizitare. În opinia mea, la Prejmer se găseşte unul dintre cele mai frumoase trei ansambluri săseşti fortificate din Transilvania, celelalte două care îmi plac foarte mult fiind la Viscri şi Biertan, toate trei incluse în patrimoniul universal UNESCO.

Înainte de a spune câteva cuvinte despre biserica săsească din Prejmer, voi face o paranteză şi voi relua puţin din ceea ce scriam în povestirile mele anterioare (scuze celor care le-au citit deja) – cea despre concediul nostru din 2013, în care am descoperit Transilvania rurală, şi cea prilejuită de mini-turul României din această vară, cu Lavinia şi Brian. Zonă de confluenţă a multor culturi şi civilizaţii, Transilvania este un loc de convieţuire a diferitelor grupuri etnice (români, maghiari, rromi, saşi, sârbi), care păstrează multe vestigii medievale bine conservate. Coloniştii saşi au ajuns în sud-estul Transilvaniei în secolele 12-13, în zona actualelor judeţe Braşov, Sibiu şi o parte din Mureş. Au fost invitaţi să se stabilească aici de către regii Ungariei pentru a apăra graniţele estice ale Europei creştine împotriva invadatorilor tătari şi otomani. Aşezămintele săseşti au fost ridicate începând din secolul 12, incluzând aici şi cele şapte cetăţi medievale principale: Braşov, Sibiu, Sighişoara, Cluj-Napoca, Bistriţa, Sebeş şi Mediaş – construite în scopul protejării locuitorilor contra deselor asedii ale tătarilor şi turcilor din Evul Mediu. Comunitatea saşilor a reuşit să supravieţuiască şi să prospere pe aceste meleaguri timp de peste 800 de ani. Cele mai importante oraşe au fost fortificate, iar în comunităţile mai mici s-au ridicat ziduri de apărare în jurul bisericii. Ansamblurile fortificate au o dublă utilizare, sacră şi de apărare, biserica reprezentând centrul spiritual şi defensiv al fiecărui sat. În timpul asediilor, saşii se retrag (uneori cu tot cu animale) în interiorul incintei. În zidurile fortificate sunt construite magazii de grâne şi alimente, utilizate şi pe timp de pace. Din cele circa 300 de biserici fortificate construite între secolele 12-16, au rezistat trecerii timpului circa 150, cu o mare varietate de stiluri arhitecturale. Fortificarea bisericilor, ca metodă de apărare a satelor săseşti, este o formulă arhitecturală care acum este considerată unică în Europa. Deşi saşii au utilizat tehnici similare în cetăţile medievale de pe întregul continent, bisericile ţărăneşti fortificate în stil specific săsesc care au rezistat timpului în Transilvania sunt total diferite de celelalte. Se pare că nicăieri nu se mai găsesc atâtea biserici fortificate într-un areal atât de restrâns. Ele constituie o realizare arhitecturală excepţională, datorită diversităţii lor şi a folosirii mai multor tipare defensive din faza târzie a Evului Mediu european. Ansamblurile fortificate reiau, transformă şi adaptează în anumite condiţii monumente mai vechi, de la scundele bazilici romanice până la bisericile din goticul târziu. Satele săseşti au un aspect tipic – reţele regulate de străzi, grupate în jurul bisericii – rămânând relativ neschimbate în structură şi mărime timp de mai multe secole. Casele au fost construite în stilul vest-european specific perioadei. Au faţade compacte (decorate adesea cu motive locale), ziduri înalte şi porţi de lemn, suficient de late pentru a primi un car cu fân. Curtea ascunsă privirii trecătorilor este de obicei pietruită. La stradă se află casa, de regulă de o parte a porţii (mai rar pe ambele părţi), iar spre spatele curţii sunt grajdurile şi hambarele. Comunitatea săsească şi-a pierdut în perioada comunistă şi după 1990 spiritul de coeziune şi solidaritate care a definit-o timp de mai multe secole. După 1945, mulţi saşi au fost deportaţi în Siberia iar în sate au fost aşezate forţat familii de rromi. Am auzit poveşti dureroase despre rromii care au ocupat casele bune, de la stradă, în timp ce saşii, proprietarii gospodăriilor transmise din generaţie în generaţie, au fost nevoiţi să se înghesuie în magaziile, şoproanele şi grajdurile din spatele curţilor. Până în 1990, localităţile săseşti au fost abandonate de foştii locatari, care emigrează în mai multe valuri. Statul comunist primea sume de bani de la guvernul federal pentru fiecare sas pe care îl lăsa să plece în Germania. Astăzi moştenirea culturală a saşilor se găseşte într-un mediu cumva străin, căci populaţia românească şi minoritatea rromilor nu au legătură istorică şi nu se identifică cu tezaurul spiritual al satelor săseşti.

Să ne întoarcem însă la biserica fortificată din Prejmer, cea mai mare din sud-estul Europei. Fiindcă Prejmerul era prima localitate care primea numeroasele lovituri ale tătarilor şi turcilor veniţi prin Pasul Buzău, după ce Sigismund de Luxemburg, împărat german şi rege al Ungariei, a permis la sfârşitul secolului 14 construirea sistemelor de apărare din piatră, începe fortificarea bisericii prin ridicarea unei incinte înalte înconjurată de un şanţ lat cu apă. Având la bază o grosime de până la 5 metri, zidurile de centură urcă în înălţime până la 12-14 m, urmând un traseu circular. Cetatea are două incinte, prima fiind construită în jurul bisericii, iar a doua, mai mică, alipită gangului boltit al porţii de intrare prevăzut cu hersă. Admirăm interesanta reţea de scări din lemn, din curtea interioară, care asigură accesul la cele peste 270 de „locuinţe” tip fagure, aşezate pe 3-4 nivele în zidul de centură care înconjoară biserica. Fiecare familie avea desemnată o astfel de cameră. Numerele lor corespundeau cu cele ale caselor din sat, camerele moştenindu-se peste generaţii şi având dublu rol: în timpul asediilor serveau ca adăpost pentru comunitate şi provizii, iar pe timp de pace erau folosite ca spaţii de depozitare. Intrăm în biserica impunătoare. Există mai multe opinii în ceea ce priveşte originea planului în cruce greacă al bisericii, unic în Transilvania. Piesa cea mai valoroasă este altarul poliptic care datează de prin anul 1450, fiind cel mai vechi din Transilvania. Este format dintr-un triptic cu panou central şi aripi laterale pictate pe ambele feţe. După ce ieşim din biserică, străbatem în mare grabă o porţiune a întunecoasei galerii de apărare din zidul de centură ce înconjoară biserica. Ne oprim puţin în faţa ferestrei unde se află fixată scândura care pe vremuri reprezenta suportul pentru „orga morţii”, unică printre saşi, pentru care este renumită fortificaţia: mai multe arme fixate de o parte şi de alta ale unei scânduri de stejar, care se rotea în jurul unui ax de fier pentru ca armele să fie încărcate rapid şi să tragă aproape continuu. Înainte să părăsim curtea interioară, admirăm exponatele din cele câteva încăperi din zidul de incintă al fortificaţiei, care găzduiesc expoziţia muzeală ce încearcă să reînvie un crâmpei din viaţa de odinioară a saşilor de pe aceste meleaguri. Mulţumim doamnei de la intrare pentru răbdare şi înţelegere, căci, cu toata graba noastră, depăşiserăm cu vreo 10 minute ora de închidere. Mă gândesc, în timp ce părăsim satul, că biserica din Prejmer este foarte frumoasă şi primitoare şi pe perioada iernii şi mă bucur nespus că oaspeţii noştri au avut ocazia să o vadă, fie şi doar pentru câteva zeci de minute.

Cu un soare orbitor în faţa ochilor, ne grăbim spre Bran. „Ajutaţi” de cele două benzi pe sens ale centurii de nord a Braşovului, ajungem la castel (www.bran-castle.com sau www.castelul-bran.com) cu câteva minute înainte de ora 16, până la care se permite accesul turiştilor în sezonul hibernal. Castelul Bran, construit în anii 1380 pe o stâncă de 60 m înălţime şi folosit ca cetate de apărare şi ca punct de vamă, este cunoscut mai puţin pentru arcadele sale, portalurile gotice masive, încăperile boltite şi scările săpate în piatră, şi mai mult datorită legendei vampirului Dracula. Conform statisticilor, se pare că este cel mai vizitat obiectiv turistic din România. Miturile spun că a fost casa conducătorului Ţării Româneşti, Vlad Ţepeş. Între 1920-1957, castelul a fost reşedinţă regală, un dar din partea braşovenilor pentru Regina Maria a României.

După vizitarea castelului, pornim spre Sighişoara, unde urmează să ne cazăm, căci Pensiunea Cartref din Saschiz, la care ne gândiserăm iniţial, este închisă peste iarnă. În drum, ar fi trebuit să oprim la restaurantul pescăresc Casa Păstrăvarului – Doripesco, situat undeva pe partea stângă a drumului, înainte de serpentinele ce urcă prin Pădurea Bogăţii, una dintre cele mai importante păduri de foioase din ţară. Nu ştiu de ce ţineam eu minte că restaurantul ar fi undeva mai departe, abia după ce urcam câteva dintre serpentine. Aşa că îl ratez cu succes şi mă simt groaznic faţă de oaspeţii noştri, înfometaţi încă din Bran. În căutarea unei alternative, Cami susţine că Hanul Cetăţii din Saschiz are referinţe bune pe Internet. În vara lui 2013, zăboviserăm la o bere şi o cafea în ambianţa deosebită a terasei de vară din curtea interioară a pensiunii, foarte frumos decorată cu obiecte vechi din gospodăriile ţărăneşti săseşti de odinioară. Îmi aminteam că meniul nu mă impresionase prea tare, dar am zis să le mai dăm o şansă. Oprim, intrăm şi ni se spune sec că nu putem să mâncăm la ei. Nu am mai insistat să aflu de ce. Nici în vara anului trecut nu au fost prea prietenoşi. Din pură curiozitate, am întrebat-o atunci pe domnişoara care ne servea dacă au camere libere, căci pensiunea fusese la un moment dat pe lista noastră cu posibile locaţii de cazare şi ne gândeam să vedem cum arăta pe interior. „Şefa” ne-a transmis prin intermediul domnişoarei o carte de vizită şi răspunsul că toate camerele sunt ocupate. Fără să se intereseze măcar când şi câte nopţi doream să petrecem la ei. Dar poate că am eu pretenţii prea mari...

Aşadar, fiindcă nu ne-am mai oprit pe drum să mâncam, ajungem mai devreme la Casa Richter (www.pensiuneacasarichter.ro), unde urma să petrecem următoarele două nopţi. Situată chiar în cetatea medievală a Sighişoarei, pensiunea este o casă tradiţională săsească din 1716, excelent renovată şi transformată, dată în folosinţă în vara anului trecut. Doamna Alina Coman, administratorul pensiunii, ne întâmpină cu căldura, ne prezintă camerele, iar apoi, la rugămintea noastră, ne recomandă să cinăm la restaurantul pensiunii Alte Post (www.gasthaus-altepost.ro), de lângă parcul central, proaspăt împodobit pentru sărbătorile de iarnă. Alte Post a  fost o recomandare excelentă, căci am avut parte de linişte, o servire atentă, meniu variat, mâncare deosebită, bună şi multă. Cina a fost încheiată, cum altfel, cu nişte delicioşi papanaşi. Rugaţi să facă un top al locurilor văzute în acea zi, am avut bucuria să constat că prietenii noştri au fost mai încântaţi de biserica fortificată de la Prejmer decât de castelul din Bran.

Ca o paranteză, apropos de cazare, am avut parte de o întâmplare cel puţin ciudată. La recomandarea unei colege, aleseserăm iniţial să stăm la Casa Cositorarului, situată tot în cetate. Cu câteva zile înainte de excursia noastră, duminică 30 noiembrie, facem rezervare pe Booking.com. Deşi primim prin email confirmarea rezervării, vrem să fim siguri că totul este în ordine, aşa că sunăm luni dimineaţă la pensiune. Doamna de la recepţie ne confirmă rezervarea şi preţul. Îi spunem că vom ajunge seara, o rugăm să separe paturile din camera twin, ba chiar discutăm despre locul de parcare şi modul în care ajungem la el. Toate bune şi frumoase, considerăm cazarea rezolvată. Asta până miercuri, deci cu doar două zile înainte să ne înfiinţăm la uşa lor, când Liana sună să-i întrebe dacă este posibil să suplimenteze cu un pat camera twin. Ocazie cu care aflăm cu stupoare că nu avem nicio rezervare, căci la măreaţa pensiune, în weekendul cu pricina, este nu-ştiu-ce paranghelie, de la care cu siguranţă pensiunea câştigă mai mult decât ar fi primit de la noi pentru două camere şi nişte mic-dejunuri. Doamna care administrează pensiunea (poate e chiar proprietara, nu îmi este prea clar), foarte senină, ne spune că este greşeala Booking.com, care nu ar fi trebuit să permită rezervări pentru acel week-end (deşi am aflat ulterior de la Booking că pensiunea administrează pagina sa de pe portal). Perfect de acord până aici, pentru că oricine, chiar şi Booking.com, nu-i aşa, poate face greşeli. Dar de ce nu ni s-a spus asta luni când am sunat să confirmăm rezervarea? Doamna nu înţelege nici în ruptul capului că poate ar fi fost de datoria ei să ne anunţe şi pe noi de această „greşeală”, ideal înainte de a ajunge la faţa locului şi a constata, seara târziu, că nu avem cazare. Probabil a fost mult prea greu (sau poate total inutil, în opinia doamnei) să ne dea un telefon sau un simplu email în acest sens. Doamna recunoaşte că a auzit când colega ei ne-a confirmat rezervarea, fiind prin preajmă, însă nu a dat atenţie conversaţiei telefonice, ocupată până peste cap cu alte treburi mult mai importante decât o discuţie cu nişte clienţi care intenţionau să-i calce pragul. Câteva replici ale doamnei ne-au lăsat cu gura căscată şi ne-au făcut să înţelegem cu cine avem de-a face: „ce vă supăraţi aşa, alţi clienţi în situaţia asta au fost înţelegători şi au acceptat să fie relocaţi în alte pensiuni”, „aveţi destul timp până vineri să găsiţi altă cazare, căci Sighişoara este goală” sau „ce vreţi acum, să vă returnez comisionul de la Booking”. Dacă doamna respectivă este proprietara, mă bucur nespus că nu i-am băgat în buzunar nişte bani nemeritaţi, iar dacă este doar administrator, sunt foarte curios dacă proprietarii au idee despre calitatea personalului pensiunii şi ce părere au aceştia despre astfel de practici. Este a doua experienţă tristă pe care o avem la Casa Cositorarului, după ce în vara lui 2013 veniserăm la „pomul lăudat”, încercând să mâncăm ceva într-o seară. După vreun sfert de oră de aşteptare, singura domnişoară care servea la celelalte mese îşi dă seama că noi nici măcar meniu nu am primit. După alte minute bune ne aduce câteva foi rupte dintr-un fost meniu şi promite că revine să ne ia comanda. Avem ghinion, căci foile primite conţin doar micul dejun şi salate. Le studiem cu atenţie şi nu înţelegem dacă ăla este tot meniul sau putem comanda şi ceva mai consistent de pe paginile care poate lipseau din meniul nostru. Dar nici nu avem pe cine să întrebăm, căci domnişoara nu mai apare până în momentul în care ne decidem să căutam altceva. Probabil a respirat uşurată când s-a întors şi a văzut că am plecat – doi clienţi în minus însemnau mai puţină bătaie de cap la sfârşitul unei zile grele de muncă. Asta dacă ne-a observat cumva lipsa. Deşi comentariile pe Internet sunt în general favorabile la adresa pensiunii, căci casa în sine este într-adevăr deosebită, după episodul cu overbooking-ul am căutat din nou şi am observat că nu suntem singurii turişti cu experienţe „memorabile” datorate personalului de aici. Evident, fiecare turist, pe baza experienţei avute, îşi face o părere proprie, care poate fi total diferită de opinia exprimată de noi aici. Se pare însă că noi nu am avut noroc, sau cei de la Casa Cositorarului nu prea ne plac, aşa că promitem să nu-i mai deranjăm.

Tot răul spre bine, căci la Casa Richter am găsit o casă minunată din toate punctele de vedere, în care ne-am simţit bine din prima până în ultima clipă. Zugrăvită pe exterior în culoarea tradiţională a saşilor, acel albastru devenit atât de drag nouă. Camere frumoase, curate, mobilier nou, decoraţiuni de Crăciun. Bun gust şi calitate. Povestindu-le cum am ajuns la ei, oamenii de aici ne-au spus că ne primesc cu drag şi că ne oferă camera triplă la preţul celei duble – „ca să fie bine”. Iar vineri pe la amiază, ne-au sunat să ne întrebe pe unde suntem şi când ajungem, ca să ne aştepte. Mici detalii care pentru noi fac diferenţa.

Sâmbătă, Liana se trezeşte dis-de-dimineaţă şi ne pregăteşte cafeaua în fosta pivniţă a casei, transformată acum în bucătărie, loc de luat micul dejun şi de socializare. La sugestia doamnei Coman, mâncăm micul dejun la restaurantul pensiunii Casa cu Cerb, la câteva zeci de metri de Casa Richter. Decor frumos, servire promptă, omleta bună. După masă, zăbovim câteva minute lângă zidul cetăţii, între Turnul cu Ceas şi Biserica Mănăstirii, să facem fotografii oraşului inundat de lumina uşor difuză a soarelui călduţ şi timid, de început de decembrie. Încă nu ninsese în Sighişoara în această iarnă. În drum spre Viscri, primul obiectiv al zilei, oprim câteva minute în centrul Saschizului, sat atestat documentar din 1309, populat de secui până la sfârşitul secolului 13 când a devenit localitate preponderent săsească. Fotografiem pe dinafară biserica fortificata luterană (aflată şi ea pe lista celor şapte biserici fortificate din Transilvania incluse în patrimoniul UNESCO). Biserica evanghelica Sf. Ştefan a fost ridicată între 1493-1525 pe ruinele unei biserici construite în stil roman şi a uneia în stil gotic cistercian. În 1677, după ridicarea Turnului cu Ceas din Sighişoara, turnul de apărare înalt de 10 m de lângă biserica din Saschiz a fost transformat în clopotniţă. Privirile ni se îndreaptă inevitabil şi spre cetatea ţărănească de apărare din vârful Dealului Cetăţii. Înconjurată din trei părţi de râpe, cetatea a fost ridicată probabil în secolul 14, pe ruinele unei fortificaţii romane. Avea o poziţie strategică – păzea drumul roman ce lega Rupea de Sighişoara. La construcţia cetăţii au participat locuitorii a şapte comune din zonă care şi-au câştigat astfel dreptul să se adăpostească aici în caz de nevoie. Curtea interioară adăpostea odinioară două heleşteie cu peşti şi o fântână de 60 m adâncime, din care pornea un gang subteran spre comună. Existenţa unei cetăţi atât de puternice explică faptul că abia în 1493 (anul unei cumplite invazii turceşti în Scaunul Sibiului) s-a început construirea bisericii fortificate.

Aşa cum ştiam din 2013, drumul de 7 km din Buneşti spre Viscri, una dintre cele mai vechi aşezări ale coloniştilor din Transilvania (www.viscri-info.ro), este foarte pitoresc însă asfaltul este prost, cu multe gropi. Aflăm că ar exista şanse să intre în reparaţii la un moment dat. Localitatea Viscri este atestată încă de la începutul secolului 14. Numele ar veni de la rostirea în română a „weisskirch” (biserica albă, în limba saşilor). Se pare că înainte de venirea saşilor pe aceste meleaguri, care au fost colonizaţi de regele Ungariei Geza al II-lea în perioada 1141-1162 şi au primit pământ şi privilegii speciale, secuii care trăiau aici construiseră o capelă romanică, datată din jurul anului 1100. Mica biserică de tip sală din zilele noastre a integrat capela. Văzut din exterior, ansamblul fortificat ce cuprinde două centuri de ziduri de apărare şi patru turnuri, este foarte impunător. Fortificaţia ovală din jurul bisericii a fost construită din piatră de râu (la bază) şi din lemn (în partea superioară). În mod normal, biserica săsească din Viscri, neîncălzită şi fără electricitate, este închisă iarna. Însă prin amabilitatea doamnei Gerhild Gross, avem şansa să (re)vedem superbul ansamblu fortificat. Ne-am bucurat că au mai venit şi alţi turişti în acea dimineaţă târzie de început de decembrie şi că doamna Gross nu şi-a răpit din timp doar pentru noi. Este sora doamnei Caroline Fernolend (pe care noi am cunoscut-o astă vară), coordonatoarea unor programe de dezvoltare rurală prin conservarea patrimoniului cultural în mai multe localităţi din Transilvania şi vicepreşedinta Fundaţiei Mihai Eminescu Trust (www.mihaieminescutrust.org sau www.mihaieminescutrust.ro), fondată de baroneasa Jessica Douglas-Home în 1987 la Londra. Filiala din România a fundaţiei a fost înfiinţată în 2000 pentru a coordona proiectele de conservare a patrimoniului şi revitalizarea satelor din Ardeal şi este condusă de doamna Fernolend. Baroneasa este cea care l-a convins în 1998 pe Prinţul Charles să viziteze Viscri şi să ia fundaţia sub înaltul său patronaj spiritual. Doamna Gross deretică prin curtea cu urme de zăpadă în timp ce noi intrăm în biserica micuţă, care mie îmi place foarte mult, şi admirăm stranele şi băncile vechi, pictate, altarul şi orga. Ne căţărăm în turn, mai întâi pe scara de piatră, îngustă şi întunecoasă. Continuăm apoi pe succesiunea de scări de lemn, până la „balconul” din vârful turnului. Priveliştea satului şi împrejurimilor este superbă. După ce coborâm din turn, vizităm pe îndelete superbul muzeu ţărănesc, amenajat în câteva dintre încăperile din incinta zidurilor fortificaţiei, care rememorează o parte din tradiţiile de zi cu zi şi viaţa rurală a saşilor din Transilvania. Ajunşi la ultimul nivel al muzeului, amenajat într-unul dintre turnuri, mai facem încă un rând de fotografii cu plaiurile scăldate de soarele blând al începutului de iarnă. Biserica şi întregul sat fac parte din patrimoniul universal UNESCO, fapt ce creează localnicilor avantaje dar şi obligaţii. Astfel, deşi drumurile din sat nu sunt asfaltate, casele din Viscri beneficiază de un sistem de canalizare ecologic, realizat cu sprijinul Prinţului Charles. În ziua în care am ajuns noi, în centrul satului, sătenii îşi luau în primire vitele primite cadou din Irlanda în cadrul cine-ştie cărui proiect. Însă pe de altă parte, există reguli foarte stricte în ceea ce priveşte modul în care casele pot fi renovate sau modernizate. După ce îi mulţumim pentru disponibilitate şi ne luăm rămas bun de la doamna Gross, ne îndreptăm spre curtea lui tanti Mariana, dincolo de uliţa în care se află cealaltă intrare în curtea bisericii fortificate. În gospodăria oamenilor, numită „International Cafe”, există o mică prăvălie care pe timpul iernii ar reprezenta singurul loc unde am putea să le arătăm prietenilor noştri o mică parte din produsele artizanale realizate de Asociaţia Femeilor din Viscri: şosete, mănuşi, căciuli, pulovere din lână şi papuci din pâslă. Vara, aceste produse se vând în faţa porţilor sau în curţile mai multor case din Viscri, însă iarna porţile caselor sunt închise. Câştigurile sunt folosite pentru dezvoltarea comunităţii şi ajutorarea persoanelor defavorizate. Se pare că pe la sfârşitul anilor `90, în absenţa altor ocupaţii în afară de agricultură dar şi din cauza izolării satului, a apărut proiectul „şosete din lână naturală din Viscri”. La început, şosetele erau croşetate de femeile din sat din vechi pulovere de lână şi erau oferite în schimbul alimentelor. În timp, peste 100 de femei din sat au ajuns să participe la acest proiect, astfel încât astăzi mii de perechi iau drumul străinătăţii. Poarta fiind deschisă, intrăm în curte la tanti Mariana însă, negăsind pe nimeni pe acolo, hotărâm să plecăm. Oprim apoi în faţa gospodăriei săseşti a Prinţului Charles, veche de peste 150 de ani, la strada mare, având două corpuri de clădire (cu faţada vopsită în albastru), acareturi şi o curte spaţioasă. Aici era găzduit prinţul la fiecare vizită în Viscri. Fundaţia intenţiona să i-o dăruiască după ce o restaurase în detaliu. Prinţul a refuzat donaţia, preferând să cumpere gospodăria în 2006 "la preţul pieţei”. Locuită de proprietar doar câteva nopţi pe an, casa este la dispoziţia turiştilor, care, pe timpul verii, pot dormi în „aşternuturile”moştenitorului tronului Marii Britanii.

La sfatul doamnei Gross, nu ne mai întoarcem pe acelaşi drum, ci mergem spre Rupea prin Dacia, pe drum de pământ. Oprim puţin pe culmea dealului cel mai apropiat de localitate, pentru a încerca să surprindem cu camera foto câte ceva din pitorescul satului. Chiar la intrarea în Dacia facem stânga şi intrăm pe un drum cu asfalt la fel de prost ca cel de la Buneşti la Viscri. După câţiva kilometri, în faţa noastră se profilează semeaţă Cetatea Rupea, spectaculos luminată pe timpul nopţii. Remarcăm cu bucurie că, de la ultima noastră vizită, de astă vară, au făcut un grup sanitar nou şi curat. Cetatea Rupea datează de mai bine de 2.000 de ani. Numele ei vine din latinescul rupes (con de stâncă) şi se datorează stâncii cuaternare din roca bazaltică (monument al naturii) pe care a fost ridicată. Rupea a fost o aşezare dacică (Rumidava), iar legenda spune că aici s-ar fi sinucis Decebal. Cetatea este unul dintre cele mai vechi vestigii arheologice de pe teritoriul României, primele semne de aşezări omeneşti datând din paleolitic şi neoliticul timpuriu (5.500-3.500 î.d.H.). Poziţionată strategic, făcea parte din sistemul de semnalizare a invaziilor, contribuind la protejarea Sighişoarei. Cetatea are forma unei spirale ascendente, sistemul de fortificaţie fiind format din trei incinte: cetatea de sus, de mijloc şi inferioară. Din loc în loc, zidurile de fortificaţie cu creneluri sunt întărite cu turnuri poligonale (reprezentând o particularitate a cetăţii), iar circulaţia era controlată de mai multe porţi interioare care compartimentau ansamblul fortificat. Documente din secolul 15 o menţionează ca fiind un important centru comercial şi meşteşugăresc. Din cel mai înalt punct al cetăţii sub formă de cochilie de melc, prietenii noştri admiră liniştita localitate Rupea, de la poalele dealului, şi împrejurimile acesteia.

Fiindcă s-au întors în timp util din cetate, adică înainte de apusul soarelui, oaspeţii noşti au primit o binemeritată surpriză. I-am dus într-o vizită fulger la Complexul Geologic de la Racoş. Deşi circulat de camioane, drumul spre Racoş este bun, aşa cum îl ştiam de anul trecut, iar la ora aceea este şi liber, deci ajungem repede în sat. Cu ajutorul unor hărţi printate de pe Google Maps şi Wikimapia şi al GPS-ului pe care înregistrasem aproximativ locul în care se află obiectivele la care ne condusese o localnică cu un an în urmă, reuşim să ajungem aproape de locul în care se află vulcanul stins din cariera de scorie bazaltică Hegheş. Nu mai nimerim să oprim maşina exact lângă punctul cu priveliştea cea mai frumoasă (situat lângă un releu înalt de telecomunicaţii). Chiar şi aşa, „wow”-ul aproape simultan exclamat de Liana şi Gabi la prima vedere a vulcanului este de nepreţuit. Deşi vârful acestuia este vizibil încă din sat (fără însă să-ţi dai seama ce anume reprezintă), simţi măreţia locului abia după ce urci pe muchia imensei râpe unde se „odihneşte” cel mai recent vulcan de pe teritoriul României. Nici măcar cu câţiva metri înainte să ajungi pe margine nu poţi să intuieşti minunăţia peisajului, care pe mine mă duce cumva cu gândul la Marele Canion. După ce „consumăm” efectul primei impresii, ne deplasăm puţin spre est, ţinând aproape de buza marii excavaţii, să-l vedem dintr-un unghi mai bun şi să-l fotografiem. Pe arhivadegeografie.wordpress.com am găsit o interesantă descriere din care preiau câteva informaţii. “Vulcanul a erupt ultima dată în urmă cu aproximativ 650 de mii de ani, formând cele mai noi roci din Carpaţii româneşti. Industria extractivă a „construit”, involuntar, cel mai educativ sit geologic din România. În perimetrul Dealului Hegheş au existat până în anii ’90 trei exploatări de scorie vulcanică şi bazalt, care au scos la iveală etapele celor două faze ale activităţii vulcanice: faza în care lavele bazaltice curgeau (în absenţa unei explozii) şi se depuneau mai întâi în coloane prismatice, apoi în bancuri orizontale, şi faza în care s-a format conul vulcanic, prin erupţie. Prin răcirea cenuşilor provenite din erupţie au luat naştere scoriile vulcanice (zgura). Exploatarea industrială s-a desfăşurat în jurul conului vulcanic, ridicat la peste 100 de metri faţă de fundul canionului rezultat.” Nu avem prea mult timp la dispoziţie aşa că ne suim în maşină şi ne îndreptăm rapid spre superbul lac din cariera Brazi (lacul de smarald), aflat la baza unui impresionant perete vertical înalt ce înconjoară o bună parte a lacului adânc de 10 m şi lung de vreo 100 m. Abia la bifurcaţia drumurilor spre lacul de smarald şi spre coloanele de bazalt există un indicator turistic, amplasat recent. Ar fi fost utile mai multe, plasate încă din centrul satului, inclusiv spre vulcan. Culoarea lacului este impresionantă chiar şi iarna, aproape de lăsarea întunericului. Citez din aceeaşi sursă: „exploatarea de bazalt (lavă răcită) de la Brazi este cea mai adâncă. S-a săpat atât de adânc încât excavatoarele au atins pânza freatică, din care se alimentează astăzi lacul de pe fundul carierei, în care se oglindeşte atât de frumos aflorimentul geologic”. După ce admirăm lacul şi facem câteva poze şi aici, mutăm maşina câteva zeci de metri mai încolo să vedem cea mai veche exploatare de bazalt din perimetrul comunei Racoş, totodată cea mai importantă din punct de vedere ştiinţific. „La circa 300 m sud faţă de cariera Brazi, respectiv 500 m sud-est de cariera de zgură, putem admira clasicul afloriment de lavă bazică depusă gravitaţional în scoarţa terestră, în forme prismatice hexagonale”. Aflată în perimetrul fostei cariere de exploatare a bazaltului, la peste 500 m altitudine, pe dreapta Văii Oltului, la ieşirea din defileul tăiat prin Munţii Perşani, rezervaţia cuprinde o suprafaţă de 2,5 ha. Coloanele de bazalt marchează arealul încheierii erupţiilor vulcanice din Carpaţii Orientali. Cu înălţimi de 10-15 m, coloanele s-au format aşadar datorită răcirii rapide a lavei vulcanice. În funcţie de lumina soarelui, uneori au nuanţe roz-portocalii, mai ales la apus. Rocile vulcanice mai mici, de diferite culori, sunt aşezate ca nişte solzi la extremităţile coloanelor. Am fost norocoşi, reuşind să vedem pe lumină toate cele trei obiective ale complexului de la Racoş. Dacă nu am fi fost grăbiţi de lăsarea întunericului, ordinea în care le-am fi arătat prietenilor noştri ar fi fost inversă, însă neştiind exact cât timp avem la dispoziţie am preferat să încep cu cel mai impresionant dintre ele, vulcanul stins.

Bucuroşi de atingerea obiectivelor din acea zi, ne întoarcem în Sighişoara pentru cină. Nu prea nimerim noi intrarea în restaurantul Central Park (recomandat tot de gazda noastră), sau nu prea suntem convinşi că este ceea ce ne dorim în acea seară, hotelul de care cred că aparţinea fiind mult prea luxos pentru bocancii noştri plini de noroiul de la coloanele de bazalt. Aşa că decidem să mâncăm şi în seara aceea tot la Alte Post. După o cină copioasă şi foarte veselă, facem o plimbare de seară prin cetatea medievală. Urcăm cele circa 150 de trepte ale scării acoperite (Scara Şcolarilor, construită în 1642) până la şcoala, cimitirul şi biserica din deal. Întorşi la Casa Richter, o cunoaştem şi pe proprietara pensiunii. Încheiem seara cu o partida de rummy care îmi aminteşte de copilărie, când jucam cu bunicii mei, care, văzându-mă supărat că pierd, mă mai lăsau uneori să câştig, spre marea mea satisfacţie. Ciudat, în acea seară am câştigat.

Duminică nu mai avem parte de soarele care ne bucurase în ultimele două zile. La micul dejun mâncăm „doggy bag” de la Alte Post cu ce nu reuşiserăm să finalizăm la cina din seara anterioară. Pe o ploaie uşoară, vizităm cetatea Sighişoarei (www.sighisoara-traditiesilegenda.ro) şi la lumina zilei. Sighişoara a fost locuită pe rând de daci, romani, secui şi saşi, zona oraşului fiind populată de circa 4.000 de ani. În prezent, este una dintre puţinele cetăţi medievale locuite din Europa (unii afirmă că ar fi singura), aici existând în prezent aproximativ 140 de case. Într-una dintre ele a locuit voievodul Vlad al II-lea Dracul care a domnit între 1431-1435, fiul lui Mircea cel Bătrân. Aici s-ar fi născut în 1431 fiul  acestuia, Vlad Ţepeş. Spre deosebire de vara anului trecut când era plină de turişti, cetatea medievală este acum aproape pustie. Urcând scările Turnului cu Ceas admirăm interesantele exponate din încăperile Muzeului de Istorie, amenajate pe câteva dintre cele şase nivele ale acestuia. Turnul de deasupra porţii principale a cetăţii are 64 m înălţime, cele circa 110 trepte conducând turiştii spre balconul de unde se poate observa întreaga cetate şi o bună parte a oraşului. Acoperişul baroc a fost realizat în 1677, după ce un incendiu a distrus o parte din cetate. Orologiul datează din 1648, este realizat după moda Europei Centrale şi are 2 cadrane de 2,4 m diametru şi mai multe statui din lemn de tei, de 80 cm înălţime, instalate în nişe, în stil baroc rustic. După fotografiile din balconul turnului, ne plimbăm agale pe străduţele înguste, udate de ploaia uşoară. Tot la sugestia gazdei noastre, intrăm la Fronius Residence, să vedem o veche fântână, probabil singura păstrată dintre fântânile cetăţii. Vizităm Biserica Mănăstirii de lângă Turnul cu Ceas şi apoi Biserica din Deal. La ambele avem parte de câteva explicaţii din partea ghizilor. Aflăm astfel că Biserica din Deal găzduieşte câteva altare recuperate din bisericile unor sate învecinate, lăsate în paragină, din păcate. Ghidul ne spune că altare din alte astfel de biserici au fost furate şi o parte dintre ele au luat, probabil, drumul străinătăţii. Facem câţiva paşi prin cimitirul din deal, apoi ne întoarcem la Casa Richter pentru bagaje şi pentru a ne lua rămas bun de la gazda noastră.

S-au finalizat reparaţiile la drumul dintre Sighişoara şi Sibiu, aşa că, şerpuind aproape de malul Târnavei Mari, ajungem rapid în Mediaş, unul dintre cele mai vechi oraşe din România, atestat documentar în 1267 şi întemeiat pe un vechi castru roman (Media). Nu avem timp să oprim, aşa că doar le povestim prietenilor noştri despre fostul burg medieval, puternic fortificat, în timp ce vedem, din mers, o mică parte din ansamblul de ziduri, turnuri şi bastioane. Din centrul întregului complex de fortificaţii, răsare semeţ vârful turnului înclinat al bisericii evanghelice din Mediaş, Biserica Sf. Margareta, atestată documentar din 1447, unul dintre cele mai interesante edificii gotice din Transilvania. Din păcate, pe timpul iernii, este închisă sâmbăta şi duminica. Sub greutatea noilor etaje adăugate, Turnul Trompeţilor, simbolul cetăţii, de circa 70 m înălţime, s-a aplecat, având o deviaţie de la verticală de circa 2,28 m, fiind unul dintre primele 10 turnuri înclinate din lume. Numele său vine de la muzicanţii care supravegheau zona pentru a vesti cu trompetele lor focarele de incendii, apropierea inamicilor sau pentru a saluta oaspeţii importanţi. Începând din secolul 15, biserica a fost înconjurată de trei rânduri de ziduri de apărare, înalte de peste 7 m, cu trei porţi principale şi patru secundare de acces în vechea cetate, precum şi cu 19 bastioane şi turnuri de apărare. Ieşim din oraş şi continuăm pe unul dintre cele mai vechi drumuri medievale transilvane, care leagă două dintre cele şapte cetăţi fortificate: Mediaşul şi Sibiul. În cazul în care invadatorii reuşeau să treacă de fortificaţia puternică a Sibiului, spre nord îi aştepta o „surpriză”: Slimnic sau Stolzenburg („castelul mândru”), un fost oraş medieval construit special pentru apărarea drumului comercial ce lega Sibiul de Mediaş, Sighişoara sau Bistriţa. Pe www.biserici-fortificate.com am citit că pe dealul cel mai înalt şi cel mai apropiat de drum, saşii au construit în secolele 13-14 fortificaţia cu turn de poartă, bastion, capelă şi contraforturi. Din maşină, noi întrezărim doar zidurile exterioare. Interiorul este transformat în muzeu şi gospodărie sătească. În jurul anului 1450 s-a început construirea unei biserici-hală gotice de-a latul cetăţii. Biserica nu a fost niciodată terminată căci, în loc să continue ridicarea ei, sătenii au întărit zidurile de împrejmuire. Turnul incintei de nord  avea ziduri foarte groase (3,5 m la primul nivel), lipsite însă de guri de aruncare, metereze sau drum de strajă. La sfârşitul anilor 1950 au fost restaurate clopotniţa, zidurile şi turnul de apărare din nord-vest. Se pare că văzut de pe dealul aflat la est de cetate, puţin mai înalt şi lipsit de vegetaţie înaltă, apusul de soare este încântător.

Parcăm maşina aproape de Piaţa Mare şi ne grăbim să vedem şi pe lumină centrul istoric al Sibiului, un veritabil muzeu în aer liber, cu case datând din secolul 14. Sibiul a fost fondat pe locul unei aşezări mai vechi, probabil slave, de către coloniştii saşi după mijlocul secolului 12. Două sute de ani mai târziu, el devine un important centru de comerţ (cu 19 bresle de meşteşugari în 1376) şi, timp de secole, reprezintă cea mai importantă cetate germana din Transilvania. Piaţa Mare, atestată documentar încă din 1411 ca piaţă de grâne, este una dintre cele mai mari din Transilvania. Pe laturile sale sunt vechi case nobiliare medievale. Trecem prin faţa unui alt simbol al oraşului – Palatul Bruckenthal, locul de început al promovării artei în această parte a Europei. Admirăm de la distanţă turlele Catedralei Ortodoxe Sfânta Treime şi aruncăm un ochi spre Oraşul de Jos. În Piaţa Mică, traversăm Podul Minciunilor, construit în 1859, primul pod din Romania şi al doilea din Europa confecţionat din fontă turnată,cu decoraţiuni prin traforare şi având la capete două cercuri mari decorate cu stema Sibiului. Legenda spune că podul, care lega cetatea de Oraşul de Jos, scârţâia la fiecare minciună spusă de trecători. La ideea minunată a Lianei, urcăm în turnul Catedralei Evanghelice Sfânta Maria, pe ultima sută de metri, prin amabilitatea doamnei de la intrare care iniţial ne spusese că, fiind aproape de înserare, nu mai este permis să urcăm pe întunecoasele scări. Iar dacă tot am reuşit să o convingem pe doamna de la intrare să ne lase în turn, trec peste proverbiala mea „frică de pericole”, iar Phil peste senzaţia lui de rău de înălţime şi urcăm pe îngusta scară spiralată din piatră şi apoi pe succesiunea interminabilă de scări metalice care trepidează uşor sub bocancii noştri. Iată-ne pe toţi cinci ajunşi sus, în frunte cu fetele. Turnul pe 7 niveluri, cu o înălţime de peste 70 m, este cel mai înalt din Transilvania. Priveliştea Sibiului şi a împrejurimilor este superbă, păcat că nu avem timp decât pentru câteva poze de la ferestrele celor patru turnuleţe din colţurile turnului. Coborâm şi mai zăbovim puţin în impresionanta biserică, recent renovată (astă vară era încă închisă) – clasificat ca monument de importanţă naţională. Construcția ei a fost începută în a doua jumătate a secolului 14 pe locul unei vechi biserici. Foarte valoroasă este cristelnița, care se presupune că a fost turnată din bronzul tunurilor turcești capturate de către sibieni în 1437 și care are forma unui potir cu talpă, picior, nod și bazin, fiind decorat cu o serie de inscripţii gotice. Alături de cristelniță, foarte valoroase sunt picturile murale vechi, din 1445. Orga, realizată în stil baroc datează din 1671. În 1796 se interzic înhumările în biserică dar se va mai face o excepție în 1803, când trupul baronului Samuel von Brukenthal va fi depus în cripta amenajată lângă amvon.


La recomandarea unei prietene de-a Lianei, mâncăm la Weinkeller (www.weinkeller.ro). Mâncarea este bună, deosebită, servirea atentă. După cină, admirăm luminile de Crăciun din Piaţa Mare şi Piaţa Mică, frumos împodobite de sărbătoare (cu excepţia „maşinuţelor” din mijlocul Pieţei Mari). Vinul fiert de le Weinkeller, dar nu numai, a contribuit la bună-dispoziţia generală din maşină pe drumul de întoarcere. Am plecat pe la 7 din Sibiu. Surprinzător, drumul pe Valea Oltului a fost liber, însă între Vâlcea şi Piteşti a fost aglomeraţie mare, în ciuda orei târzii. În jur de 11 eram în Bucureşti, după 900 km parcurşi în trei zile. Ne luăm rămas bun de la Phil, mulţumind-i pentru încredere, şi plănuim cu Liana şi Gabi noi plimbări prin ţară. Cu toţii suntem un pic obosiţi fizic, dar tare bucuroşi de această frumoasă mini-excursie prin România.